a

Jaguar XKSS z 1957 roku sprzedany za miliony podczas aukcji RM Sotheby's w Monterey 2023

klasykami.pl
24 sierpnia, 2023

Historia modelu XKSS jest prosta. Po tym, jak Jaguar zdecydował się tymczasowo wycofać z wyścigów w 1956 roku, zdecydowano, że pozostałe dwadzieścia pięć karoserii Jaguara D-Type zostanie poddana minimalnej przebudowie, a następnie samochody zostaną sprzedane jako drogowe auta sportowe.

Jaguar XKSS był napędzany przez silnik R6 o pojemności 3,4 litra, który generował moc wynoszącą 262 koni mechanicznych. Dzięki tej mocy samochód potrafił rozpędzić się do imponującej prędkości 250 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało zaledwie 5,2 sekundy, co było niesamowitym osiągnięciem w tamtych latach.

Finalnie powstało 16 sztuk, a kilka lat temu odbudowano dziewięć brakujących egzemplarzy, o czym pisaliśmy tutaj. Tym razem dom aukcyjny RM Sotheby’s wystawił jeden z szesnastu egzemplarzy na aukcję, która odbyła się dokładnie pięć dni temu. Mało tego, ten egzemplarz, jak podaje dom aukcyjny, jest najlepiej zachowanym egzemplarzem XKSS na świecie, a najważniejsze podzespoły są zgodne z numerami fabrycznymi. Poważni kolekcjonerzy nie mogli przejść obojętnie obok takiej okazji.

Jaguar D-type w tamtych latach był jednym z najnowocześniejszych wyścigowych samochodów na świecie. Był bardzo lekki i bardzo szybki, zapewniając przy tym doskonałe prowadzenie. Stworzenie XKSS było sposobem na wykorzystanie pozostałych nadwozi D-type’a. Co ciekawe XKSS nie miały trafić na ulice Wielkiej Brytanii. Samochód od początku był tworzony z myślą o rynku amerykańskim i wyścigach organizowanych w Stanach.

Wśród szesnastu XKSS był bohater naszego wpisu, XKD 564, przekształcony w XKSS 707. Wykończony w kolorze kremowym z czerwoną skórą na siedzeniach. Z tego co pamiętam, to identyczne wykończenie, jak w Jaguarze McQueena, przed zmianami aktora. Początkowo samochód miał być dostarczony kierowcy wyścigowemu Lou Brero. Niestety, nie miał on okazji się nim nacieszyć i finalnie samochód trafił do dealera samochodów sportowych, który sprzedał Jaguara Sidneyowi Colbergowi. Warto tutaj zaznaczyć, że to właśnie dzięki temu panu XKSS pozostał w tak dobrej kondycji. Dlaczego? Colberg był właścicielem samochodu przez piętnaście lat i trzeba zrozumieć jedną rzecz, XKSS w tamtych latach nie był obiektem pożądania, ani nie był wart miliony. Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XKSS był starym Brytolem w Stanach i często trafiał do właścicieli, którzy traktowali go jako zwykły wóz na co dzień. Części lub elementy karoserii gdzieś ginęły i nikt nie myślał o ilości egzemplarzy lub potencjalnej wartości w bardzo odległej przyszłości. W odcinku programu Jaya Leno poświęconym XKSS McQueena, prowadzący mówił, że pamięta ten wóz z ulic Los Angeles i że wtedy był to zwykły stary Jaguar.

Colberg sprzedał samochód Anthony’emu Bamfordowi i wóz trafił do kolekcji aut, w której mógł stać obok Ferrari 250GTO lub Alfy 8C. XKSS znajdował się w kolekcji Bamforda do 1973 roku, kiedy to został ponownie sprzedany Geoffreyowi E. Marshowi z Hampshire, gdzie samochód otrzymał nowy lakier i tapicerkę. Tak odnowiony samochód trafił do Chrisa Stewarta z Essex, a następnie w 1976 roku do miłośnika motoryzacji I.G. Campbella McLarena z Glasgow w Szkocji. To właśnie Campbell McLaren wyposażył XKSS w tablice rejestracyjne „JAG 1”, ale też odnowił samochód, w tym lekko uszkodzoną maskę.

W 1992 roku XKSS ponownie się przeprowadził, tym razem do Allena Lloyda ze Staffordshire, który dokładnie sprawdził samochód i odkrył, że numery bloku silnika są niepoprawne. Podejrzewano, że blok został wymieniony podczas wyścigów samochodu w Stanach Zjednoczonych. Na szczęście znaleziono odpowiedni blok i został on ponownie zamontowany w samochodzie. Allen Lloyd był właścicielem Jaguara XKSS przez dziewiętnaście lat.

Aukcja, na której Jaguar XKSS był wystawiony, odbyła się w dniach 17-18 sierpnia 2023 roku w ramach prestiżowego wydarzenia Monterey 2023 organizowanego przez dom aukcyjny RM Sotheby’s. Była to jedna z najbardziej oczekiwanych aukcji motoryzacyjnych w roku, gromadząca największe i najbardziej unikatowe samochody.

Sam fakt, że zostało wyprodukowanych tylko 16 egzemplarzy XKSS, czyni ten model praktycznie niedostępnym. Z pewnością jest to obiekt pożądania koneserów klasycznych samochodów. Aukcja Monterey 2023 przyniosła spektakularny wynik dla Jaguara XKSS. Samochód został sprzedany za sumę $13,205,000 USD, co tylko potwierdza jego wyjątkowość i wartość na rynku kolekcjonerskim. Ta imponująca kwota przypieczętowała miejsce XKSS w gronie najcenniejszych i najbardziej pożądanych klasycznych samochodów na świecie.

Tagi:

Dołącz do dyskusji

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0 0 votes
Article Rating