Aukcja RM Sotheby's w Petersen Automotive Museum
W grudniu też można kupić klasyka z najwyższej półki.
klasykami.pl
29 grudnia 2018
Jeśli kiedykolwiek wybierzecie się do słonecznej Kalifornii, w której mamy dzisiaj 18 stopni na plusie, to koniecznie musicie odwiedzić jedno z miejsc w Los Angeles. Jest tam niezwykły obiekt, który skrywa motoryzacyjne cukierki, a chyba najsłynniejszym z nich pozostaje jak na razie Jaguar XKSS należący kiedyś do Steve Mcqueen’a. Petersen Museum Automotive to obowiązkowy punkt dla każdego entuzjasty klasyków. W grudniu odbyła się tam ostatnia w tym roku aukcja zorganizowana przez RM Sotheby’s.
Jak można wywnioskować, klasyczne maszyny wystawione do walki pomiędzy licytującymi podczas tego wydarzenia, nie były najtańszymi czterema kółkami, które możemy znaleźć w serwisach ogłoszeniowych. Zacznijmy od tego najdroższego, a można o nim napisać jedno: król jest tylko jeden! Kogoś dziwi, że Ferrari staje na podium? Myślę, że nie, a mowa tutaj o Ferrari 290 MM z 1956 roku, które jako ostatnie było licytowane podczas aukcji. Za samochód zapłacono ponad 22 miliony $ po walce między trzema licytującymi przez telefon.
Ferrari 290 MM z numerem podwozia 0628, pierwotnie było fabrycznym samochodem wyścigowym, prowadzonym przez jednych z najlepszych kierowców na międzynarodowej scenie wyścigów lat 50. XX wieku. Byli to między innymi: Phil Hill, Juan Manuel Fangio, Sir Stirling Moss. Ferrari do dzisiaj ma oryginalne nadwozie, silnik oraz skrzynię biegów. Oryginalność tego samochodu robi duże wrażenie, szczególnie gdy weźmie się pod uwagę fakt, że jest to wyścigówka, której nikt nie oszczędzał.
Poniżej lista kilku klasyków zaczynając od najdroższego.


Lamborghini Miura P400 SV
Sprzedany za 2 205 000$
Drugie miejsce pod względem wydanych dolarów zajęło Lamborghini Miura P400 SV. Oryginalny supersamochód i jedyna Miura w kolorze Bleu Medio.

Ferrari F40
Sprzedany za 1 545 000$
F40 z certyfikatem Ferrari Classiche. Od nowości miał 4 właścicieli i przejechał zaledwie 4000 kilometrów.

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing
Sprzedany za 1 270 000$
Świetne połączenie kolorystyczne, które z pewnością nie łatwo znaleźć w innym 300SL Gulwing.

Ferrari 365 GTB/4 Daytona
Sprzedany za 775 000$
Samochód, który spędził 30 lat w garażu, aż w 2011 roku ujrzał światło dzienne. Przejechał zaledwie 11 000 km.

Lamborghini 350 GT by Touring
Sprzedany za 555 000$
Jeden z zaledwie 120 zbudowanych egzemplarzy tego modelu. Na liczniku ma przejechane trochę ponad 37 000 mil.
Z samochodów, które nie znalazły nowych właścicieli można wymienić Porsche 959 z wysoką ofertą na poziomie 870 000$. Ferrari Testarossa z dobiciem do kwoty 105 000$ lub piękne Shelby 289 Cobra z wysoką ofertą 849 000$. Niestety nawet Batmobile nie znalazł nowego właściciela, prawdopodobnie świat już nie potrzebuje Batmana, stąd taka sytuacja.
Na koniec jeszcze kilka klasyków, które przykuły moją uwagę i gdybym siedział wśród licytujących, lekko podpity drogim szampanem, z pewnością moją tabliczkę z numerkiem podniósłbym w momencie ich licytacji.

Lamborghini 350 GT by Touring
Sprzedany za 42 560$
“Zwyczajny” klasyk wśród innych aut z aukcji, ale osobiście jestem wielkim fanem tego modelu. Niski stan licznika bo zrobił tylko 7 000 mil i pełna dokumentacja dołączona do samochodu. Sprzedany za 42 560$.

Jaguar XKSS Recreation by Lynx
Sprzedany za 423 000$
Być i nie spróbować wylicytować XKSS, to jak nie być na tej aukcji. Oczywiście to kwestia gustu, ale te kształty zawsze robiły na mnie wrażenie. Prawdopodobnie w ogóle nie udałoby mi się wsiąść do środka z powodu mojego wzrostu, ale bym próbował! Nie jest to oryginalny XKSS (jeden z szesnastu). Został zbudowany w 1969 roku i jest jednym z dziewięciu egzemplarzy zbudowanych przez firmę Lynx. Prawda jest taka, że tylko wprawne oko mogłoby dostrzec różnicę. Dla żądnych prędkości – ten samochód potrafił rozpędzić się do setki w pięć sekund.

Lamborghini Countach LP400 S
Sprzedany za 368 000$
“Zwyczajny” klasyk wśród innych aut z aukcji, ale osobiście jestem wielkim fanem tego modelu. Niski stan licznika bo zrobił tylko 7 000 mil i pełna dokumentacja dołączona do samochodu. Sprzedany za 42 560$.

Ferrari 330 GT 2+2 Shooting Brake
Sprzedany za 313 000$
O tym samochodzie można by stworzyć osobny wpis. To jeden z tych przykładów, gdzie klasyk opuścił fabrykę jako coś innego czym jest teraz. Ktoś kupił Ferrari 330 GT 2+2 z czterolitrowym V12 pod maską. po czym po dwóch latach zwrócił go dealerowi Ferrari. Ten miał szalony pomysł i zrodziło się jedne z piękniejszych (lub brzydszych, zdania są podzielone) Ferrari w historii. Jedyny egzemplarz na świecie sprzedał się za 313 000$

Toyota 2000GT
Sprzedany za 511 000$
To jeden z wielu dowodów na to, że w Japonii potrafią zrobić niezwykły samochód. Model 2000GT to prawdziwy biały kruk. Był produkowany w latach 1967 – 1970. Powstało zaledwie 351 sztuk.
Artykuły
Beetle sphere, czyli co można zrobić z Garbusem
klasykami.pl 12 stycznia 2021Dziś kilka słów o interesujących dziełach sztuki, a mianowicie o samochodach VW skompresowanych w idealne kule i sześciany. Autorem tego pomysłu jest Ichwan Noor - indonezyjski artysta urodzony w 1963 roku. Od 2011 roku stworzył całą serię...
Joe Biden & Chevrolet Corvette Stingray: stanowisko prezydenta nie jest stworzone dla fanów czterech kółek
klasykami.pl 09 listopada 2020Wszystko wskazuje na to, że Joe Biden zostanie 46. prezydentem Stanów Zjednoczonych. Co ciekawe, będzie najstarszym prezydentem w historii. Nawet przez chwilę żartowałem sobie, że walka pomiędzy Trumpem, a Bidenem, to jak wybór kolejnego...
Françoise Sagan i jej motoryzacyjne szaleństwa
klasykami.pl 8 listopada 2020 Znacie hasło „Pieniądze szczęścia nie dają, ale wolę płakać w Jaguarze niż w autobusie”? Dziś kilka słów o autorce tych słów – Françoise Sagan i jej motoryzacyjnych szaleństwach W słowniku tej francuskiej pisarki jednym z ulubionych słów...
Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica. Sprzedane!
klasykami.pl 03 listopada 2020Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica! Piękna nazwa, idealna na dzieła sztuki motoryzacyjnej, bo chyba tak można określić niektóre pojazdy tworzone na deskach kreślarskich projektantów nie bojących się odważnych pomysłów oraz wyzwań....
RUF Rodeo, czyli współczesny klasyk marki Porsche do szybkiej jazdy w terenie
klasykami.pl 23 marca 2020Patrząc na reklamy Porsche z pewnością nie pomyślimy sobie: o tak, ten wóz będzie idealnym wyborem do jazdy w dziczy lub terenie z prędkością 100 na godzinę. Niemiecki sportowy wóz wolałby chyba podążać po mocno utwardzonym asfalcie. Co jeśli...
Morgan zaprezentował zupełnie nowy model Plus Four – połączenie klasyki z nowoczesnością
klasykami.pl 17 marca 2020 Morgan to jedyna taka marka na świecie. Do dzisiaj produkują samochody z drewna i mają fanów na całym świecie. Niedawno Morgan ogłosił wprowadzenie do sprzedaży zupełnie nowego Plus Four. Patrząc na zdjęcia można by rzec, że wygląda niemal...