
klasykami.pl


Historia rozpoczyna się w 1972 roku, gdy Paul Bracq zaprojektował BMW Turbo, a w tym samym czasie powstała BMW Motorsport GmbH. Pierwszym zadaniem nowego działu w BMW było dostosowanie modelu 3.0CSL do wyścigów. Na samochodzie pojawiły się charakterystyczne paski, które do dziś są rozpoznawalnym znakiem rasowych BMW. Seria zwycięstw skłoniła do rozważenia stworzenia wersji „superauta” z centralnie umieszczonym silnikiem. Niemiecki producent nie miał wówczas dużego doświadczenia w budowie sportowych samochodów, dlatego rozpoczęto rozmowy z firmą Lamborghini, która miała zająć się produkcją karoserii i ramy. Niestety, Lamborghini borykało się w tamtym czasie z poważnymi problemami finansowymi i nie mogło sprostać temu zadaniu. Ostatecznie nadwozie zostało zbudowane przez włoską firmę Transformacione Italiana Resin. M1 łączy jednak więcej niż tylko współpraca z Włochami, ponieważ projekt samochodu powierzono G. Giugiaro, nawiązując stylistycznie do wspomnianego już modelu BMW Turbo z 1972 roku, który początkowo był samochodem koncepcyjnym. Prace nad silnikiem oznaczonym jako M88 rozpoczęto w 1976 roku. Oficjalna prezentacja samochodu miała miejsce w 1978 roku na Salon de l’Automobile w Paryżu. Produkcja trwała do 1981 roku, a wyprodukowano zaledwie 453 egzemplarze, nieco więcej niż minimalna liczba wymagana do uzyskania homologacji drogowej. Niestety, sukcesem rynkowym M1 nie można nazwać. Pod koniec produkcji oferowano duże rabaty, aby sprzedać już wyprodukowane egzemplarze. Można śmiało stwierdzić, że ten samochód był wówczas dla BMW tym, czym dzisiaj jest model i8 – pokazaniem światu swoich możliwości.
Dołącz do dyskusji
Artykuły
Aston Martin DB5 z filmu „Goldfinger” – motoryzacja w skali 1:18
klasykami.plAston Martin DB5 to jeden z najbardziej rozpoznawalnych samochodów w historii kina i motoryzacji. Jego występ w filmie Goldfinger z 1964 roku uczynił go nieśmiertelną ikoną i bez wątpienia najfajniejszym gadżetem Jamesa Bonda. Firma AutoArt, znana z...
Mercedes-Benz W196 R: Wyścigowa ikona, która nadal bije rekordy
klasykami.plW świecie klasycznych samochodów i wyścigowych legend niewiele modeli budzi takie emocje jak Mercedes-Benz W196 R. Ten niezwykły bolid, za którego kierownicą zasiadali najwięksi mistrzowie Formuły 1, niedawno został sprzedany na aukcji za astronomiczną...
Zlot Mercedes-Benz w Toruniu: Fotogaleria od Klasykami.pl
klasykami.plSłoneczny dzień. Tak naprawdę pierwsze w pełni słoneczne i wiosenne dni. Czas start na zloty! Złot Mercedesów w Toruniu dla mnie jest pozycją obowiązkową. Canon naładowany, uśmiech na twarzy, W124 odaplone aby dowieźć na miejsce. To był udany dzień. Zlot...
Bydgoskie Klasyki Nocą: fotorelacja z pierwszego spotkania w 2024 roku
klasykami.plJeśli śledzicie nas na Facebooku lub Instagramie, mogliście zauważyć, że bydgoskie spotkania pod lodowiskiem Torbyd bardzo mi przypadły do gustu. Nie mogłem przegapić pierwszego spota, który okazał się wyjątkowo udany. Przed pierwszym spotkaniem bydgoskich...
Na sprzedaż Mercedes-Benz 123 280CE z przebiegiem niecałych 5000 kilometrów. Cena takiego klasyka powala!
klasykami.plMercedes-Benz 123, czyli popularna beczka. Wszyscy go znają. W latach dziewięćdziesiątych, a nawet na początku XXI wieku był naturalnym elementem krajobrazu wielu miast, postojów taksówek i osiedlowych parkingów. Najczęściej to się tyczyło sedana, rzadziej...
Oldtimer Meeting Toruń 2024: to już nasza tradycja rozpoczęcia sezonu
klasykami.plKiedy na własnym podwórku spotykają się klasyki ciężko przejść obok obojętnie. Większość staroci jeszcze jest w głębokim śnie, ale nie w Toruniu. Tutaj budzimy się do życia nieco wcześniej. Jak co roku mógłbym napisać, że Oldtimer Meeting to nieduża...