Klasyczna motoryzacja w najlepszym wydaniu!

a

Scottsdale

Słowo klucz?

klasykami.pl

04 lutego 2016

Scottsdale to miejsce w Arizonie, które powinien znać każdy miłośnik starej motoryzacji. Co roku odbywają się tutaj największe aukcje, które są organizowane przez dom aukcyjny Bonhams oraz Gooding&Co. Warto jednak dodać, że w Phoenix, czyli niemal w tym samym miejscu, odbyła się aukcja klasycznych samochodów, którą zorganizował dom aukcyjny Sothebys. Trzy imprezy łączy jedno. Wystawiane są tutaj jedne z najdroższych klasyków, a samo wydarzenie przyciąga uwagę wszystkich, którzy interesują się drogimi starociami ale również inwestorów, którzy widzą w zabytkach dobrą inwestycję. W końcu nie od dzisiaj wiadomo, że stara motoryzacja to jedna z lepszych form ulokowania pieniędzy. Cóż chcieć więcej? Kupujesz auto, cieszysz się nim ok 3 lata, a następnie sprzedajesz je z zyskiem, który może być naprawdę wysoki. Oczywiście jest to podyktowane dobrym strzałem, czyli kupno odpowiedniego klasyka, bądź zwyczajnym szczęściem napaleńca, który chce spełnić swoje motoryzacyjne marzenia.

Wszystkie trzy imprezy, które można śmiało nazwać największymi aukcjami na świecie, odbywały się niemal w tym samym czasie. Innymi słowy, mogłeś licytować jedną ręką, podnosząc swoją tabliczkę, natomiast w drugiej ręce trzymać telefon, biorąc udział w innej aukcji.

Poniżej kilka słów o każdej z trzech imprez.

RM Sotheby’s

Pierwsza aukcja odbyła się w dniach 27 – 29.01. Podczas wydarzenia wystawiono na licytacje 173 samochody. Nie będzie kłamstwem jeśli napiszę, że nie było żadnego nudnego auta podczas tej imprezy. Najdroższym ze sprzedanych był Mercedes-Benz 540K o którym pisze w tej chwili cały świat klasycznej motoryzacji. Samochód został zlicytowany za kwotę 9,9 milionów dolarów. Dużo, choć eksperci wyceniali go na 10 – 13 milionów. Mercedes był gwiazdą wieczoru i to jego aukcja była najważniejszą ze wszystkich. Skąd taka cena? Egzemplarz jest jednym z pierwszych wyprodukowanych 540K. Przedprodukcyjny Mercedes przez prawie 80 lat przejechał zaledwie 16 tysięcy kilometrów. Jest to jedyny 540K na świecie, który był rzadziej niż rzadko użytkowany.

Moją szczególną uwagę przykuło kilka samochodów, które nie należały do najdroższych (żart bez polotu). Pierwszym z nich jest Ferrari 288GTO. Przepiękny, niesamowity, zapierający dech w piersiach. Moje TOP3 Ferrari (Biorąc pod uwagę także nowe auta) to 250GT lusso, F40 i właśnie 288GTO. Niestety auto nie zostało sprzedane. Samochód był wyceniany na kwotę 2,4 – 2,8 milionów $. Może to było jedyną barierą w jego sprzedaży?

Idąc dalej mamy prawdziwe dzieła sztuki tworzone przez mistrzów w swoim fachu. Deska kreślarska w tym przypadku była czymś więcej niż tylko miejscem do projektowania środka komunikacji. Choćby Jaguar 1939 SS 100 Jaguar 2½-Litre Roadster sprzedany za 1,4 mln $ albo Kaiser-Darrin Roadster z 54 roku. Choć ten ostatni do najpiękniejszych nie należy, widać, że projektant chyba poszedł na całość. Kaiser znalazł nowego właściciela za dokładnie 176 tysięcy dolarów.

A jeśli już wspomniałem na wstępie o najdroższym aucie, to warto napisać o najtańszym. Ale najtańszym klasykiem, ponieważ tym za który ktoś zapłacił najmniej był Smart z 2001, który w porównaniu do tych wszystkich wystawionych aut był biedny. Najtańsze było BMW 600 wyprodukowane w 1958 roku. Jeden z pierwszych małych „samochodzików” jako nowy został sprzedany przez Maxa Hoffmana – słynnego importera kilku europejskich marek po II wojnie światowej.

Mercedes 540K z 1937r.

Sprzedany za 9,9 mln $

BMW 600 z 1958r.

Sprzedany za 24 750$

Ferrari 288GTO z 1985r.

Niesprzedany / 2 400 000$ – 2 800 000$

SS 100 Jaguar 2½-Litre Roadster

Sprzedany za 1 402 500$

Kaiser-Darrin Roadster z 1954r.

Sprzedany za 176 000$

Bonhams

Ta aukcja trwała tylko jeden dzień. Odbyła się 28 stycznia, a do licytacji wystawiono 115 samochodów. Najdroższym był Mclaren P1 z 2015 roku. Ostatni zbudowany egzemplarz z (chyba) 375 wyprodukowanych P1. Głowy nie będziemy sobie nim zawracali. Na drugim miejscu, biorąc pod uwagę cenę, był Mercedes 300SL Roadster z 1953 roku. Auto, które gości na niemal każdej aukcji. Suma za jaką został zlicytowany to 5 850 947 zł.

Z aut jakie zwróciły moją uwagę to np. BMW 3.0CSL Batmobile z 1973 roku. Nie lada gratka dla kolekcjonerów, został zlicytowany za ponad 1,3 mln zł. Iso grifo A3Competizione z 1963 roku, który był także wystawiony na aukcji, nie znalazł właściciela. Był wyceniany na 5-6 milionów zł.

Mercedes-Benz 300SL Roadster

Sprzedany za 1 485 000$

BMW 600 z 1958r.

Sprzedany za 24 750$

Buckmobile Runabout z 1904r.

Sprzedany za 44 000$

Ferrari 365GT 2+2 z 1968r.

Niesprzedany / 275 – 325 000$

Kaiser-Darrin Roadster z 1954r.

Sprzedany za 176 000$

Gooding&Company

Aukcja dwudniowa, która odbywała się w dniach 29 – 30.01. Wszystkich aut wystawionych na sprzedaż było 156 szt, natomiast łączna kwota za którą zlicytowano samochody to ponad 43 miliony $. Jeden samochód na tej aukcji został zlicytowany za ponad 6 mln dolarów. To Ferrari 166 MM/195 S Berlinetta Le Mans. Już od dawna stare Ferrari osiągają astronomiczne ceny. Ten egzemplarz pochodzi z 1950 roku i jest w idealnym stanie. Eksperci, którzy wyceniali auta nie pomylili się w swoich kalkulacjach ponieważ Ferrari zostało wycenione na 5 750 000 – 6 500 000. Tak między nami, aż tak dużego wrażenia ten samochód na mnie nie zrobił. Ma pięknie poprowadzone linie i jest dziełem sztuki w które włożono całe serce ale za taką sumę? No nie wiem. Dla Kupującego na pewno to dobra lokata i zapewne na nim nie straci.

Sprawdźmy co było najtańszym autem sprzedanym przez Gooding$Co. To MGA Roadster z 1956 roku. Zlicytowany za 41 tysięcy $ w jednych rękach do 2010 roku. Z wystawionych na sprzedaż klasyków, warto wspomnieć np. o Alfie Romeo 6C 2500 Super Sport Cabriolet z 1948 roku. Auto sprzedano za ponad milion dolarów – wyprodukowano zaledwie 328 sztuk tego modelu. Jeśli chodzi o rzadkie auta, na aukcji wystawiono na sprzedaż Maserati 3500 GTi Spider, rocznik 62. Samochód jest do renowacji – przestał około 20 lat na parkingu, gdzieś w Oklahomie. Takich aut jak ten, wyprodukowano zaledwie 242 szt. Gratka dla kolekcjonerów.

Ferrari 166 MM/195 S Berlinetta Le Mans

Sprzedany za 6 490 000$

BMW 600 z 1958r.

Sprzedany za 24 750$

Shelby Cobra z 1962r.

Sprzedany za 748 000$

Maserati 3500GTi Spider z 1962r.

Sprzedany za 473 000$

Alfa Romeo 6C 2500 Super Sport Cabrio

Sprzedany za 176 000$

Artykuły

0 0 votes
Article Rating
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x