a

Mercedes SL R129 księżnej Diany – samochód, który złamał protokół

Wyjątkowy R129 500SL
klasykami.pl
11 kwietnia, 2025

Wśród wszystkich samochodów, które przewinęły się przez ręce członków brytyjskiej rodziny królewskiej, tylko jeden zasłużył na miano „skandalicznego”. Nie był to egzotyczny bolid ani opancerzona limuzyna, ale elegancki, bordowy Mercedes-Benz SL 500 generacji R129 – samochód, który w 1991 roku wywołał poruszenie nie mniejsze niż sama jego właścicielka – księżna Diana.

Auto, które nie miało prawa się tam znaleźć

W czasach, gdy „royalsi” poruszali się wyłącznie brytyjskimi samochodami, wybór niemieckiego roadstera przez Dianę był niczym deklaracja niepodległości. W grudniu 1991 roku, zaledwie kilka miesięcy po powrocie z oficjalnej podróży do Kanady, Diana porzuciła swojego Jaguara XJ-SC V12 na rzecz nowiutkiego Mercedesa 500 SL w kolorze metalizowanego burgunda. 500 SL? A więc pod maską słynne M119 – V8, które trafiło także do monumentalnego W140, ale przede wszystkim do niemalże błogosławionego przez fanów Mercedesa modelu W124 500E. Silnik, który do dziś uchodzi za jedno z najbardziej udanych i charyzmatycznych dzieł niemieckiej inżynierii.

To właśnie wtedy padł niepisany rekord – księżna Walii jako pierwsza osoba z rodziny królewskiej zasiadła za kierownicą samochodu „spoza Imperium”. I to nie byle jakiego: R129 był wówczas szczytem niemieckiej inżynierii – wyposażony we wspomniany już 5-litrowy silnik V8, automatycznie wysuwany pałąk przeciwkapotażowy, hydraulicznie składany dach i ponadprzeciętne systemy bezpieczeństwa. Cena? Około 130 000 dolarów – prawdziwa ekstrawagancja, nawet jak na królewskie standardy oraz czasy recesji.

Mercedes Diany – kontrowersja na czterech kołach

Wybór niemieckiego samochodu przez żonę przyszłego króla Wielkiej Brytanii okazał się jednak ciosem dla narodowej dumy. Prasa nie odpuszczała. Politycy krytykowali decyzję księżnej jako „nielojalną” wobec brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego, a liderzy związków zawodowych grzmieli o zdradzie krajowych marek.

Buckingham Palace tłumaczył, że Mercedes jest „pojazdem do użytku prywatnego”, a Diana będzie nadal korzystać z Jaguara podczas oficjalnych wystąpień. Ale mleko się rozlało. Już wtedy widać było, że Diana przestaje grać według królewskich zasad. Kiedy jednak presja opinii publicznej osiągnęła szczyt, księżna – z żalem – zwróciła auto do Mercedesa we wrześniu 1992 roku.

Wybór dwuosobowego Mercedesa miał również uzasadnienie praktyczne. Jej starszy syn, książę William, rozpoczął naukę w szkole z internatem i nie podróżował już z matką na co dzień. Dotychczasowy Jaguar XJS, przerobiony na 2+2 z tylną kanapą dla dzieci, nie był już potrzebny.

Po zaledwie roku użytkowania, czerwony SL – oznaczony tablicą rejestracyjną J548 LRP – powędrował z powrotem do Niemiec. Dziś można go podziwiać w Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie, gdzie parkuje obok papieskiego Papamobile, stanowiąc jeden z najbardziej niezwykłych eksponatów.

R129 – samochód z charakterem

Sam w sobie R129 był przełomem – projektowany od 1984 roku, zadebiutował w 1989 podczas salonu samochodowego w Genewie. Zastąpił wysłużoną, lecz uwielbianą generację R107, i z miejsca zyskał status nowej ikony. Nieco więcej pisaliśmy o R129 tutaj: https://klasykami.pl/mercedes-benz-r129-roadster-doskonaly/

Jego projektant, Bruno Sacco, zastosował filozofię „pionowej spójności”, tworząc samochód elegancki, ponadczasowy i zaawansowany technicznie. Przez 12 lat produkcji (1989–2001) powstało ponad 205 000 egzemplarzy, z czego najbardziej pożądane do dziś są właśnie wersje z początku lat 90. – zwłaszcza SL 500. Moim zdaniem jest to najpiękniejszy projekt za rządów Sacco w Mercedesie.

Choć Mercedes Diany był w jej posiadaniu zaledwie przez rok, zapisał się na trwałe w historii. W pewnym sensie stał się symbolem pewnej epoki, w której księżna zaczęła wyraźnie zaznaczać swoją niezależność. Choć Mercedes SL szybko zniknął z życia księżnej Diany, jego historia przetrwała. Dziś można go oglądać w Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie

Tagi:

Dołącz do dyskusji

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0 0 votes
Article Rating