Klasykami.pl

18 Września 2015

Ardor Auctions

Aukcja Klasyków

Rynek w Polsce

Ardor Auctions: aukcja klasyków w Polsce

Pierwsza polska aukcja klasycznych samochodów za nami. Myślę, że można ją zaliczyć do udanych.

Ardor to pierwszy dom aukcyjny w Polsce, zajmujący się sprzedażą samochodów zabytkowych. Powstały na początku bieżącego roku, pierwszą licytacje przeprowadził na imprezie Moto Sfera Classic. Tam wystawiono i sprzedano jeden samochód. Kolejna aukcja odbyła się na Auto Nostalgii, gdzie zlicytowano motocykl. Aukcja do której polski dom aukcyjny, przygotowywał się od początku, miała miejsce 17 września. Do licytacji wystawiono 58 aut. Osobiście aukcje obejrzałem przez internet, ponieważ była możliwość jej śledzenia na żywo. Ciekawa forma, dzięki której każdy mógł, w pewnym sensie, być uczestnikiem tego wydarzenia.

Ze wszystkich aut, teoretycznie sprzedano 30 samochodów. Teoretycznie, ponieważ przy kilku licytacjach była mowa o cenie warunkowej (a może licytacji warunkowej). Nieważne, sprawa wygląda tak, że nie osiągnięto ceny minimalnej. Innymi słowy sprzedający nie musi sprzedawać samochodu po cenie uzyskanej podczas licytacji.

Tempo całego wydarzenia było ekspresowe i całość (w internecie) trwała jakieś 40 minut. Samochody stały na sali, gdzie odbywała się licytacja. Kamera krążyła wokół nich. Małe faux pas, zaliczono kiedy sprzedawano ferrari mondial, a pokazywano inny model, ale szczegółów się czepiać nie będę. Każdemu może się zdarzyć. A, że oba auta podobne tylko, że jeden o milion droższy to machnąć tylko ręką. Największymi gwiazdami było właśnie Ferrari 512, sprzedane za 1 180 000 zł oraz Jaguar E-type, którego cena wyniosła milion złotych. Moimi osobistymi gwiazdami na które czekałem to: Porsche 911 930 – bałem się, że nie będzie zainteresowania tym autem jednak licytacja zakończyła się na sumie 280 tys. zł. Także BMW serii 5, model E34 w nienagannym stanie, kupione w Polskim salonie. Tutaj cena wyniosła około 20 tysięcy zł. Z tych ciekawszych warto również wymienić Chevroleta DeLuxe Sedan z 52r, który przestał w garażu jakieś 30 lat, przy ambasadzie USA w Warszawie. Ciekawostką jest fakt, że auto było zamówieniem rządowym w czasach PRL-u. Kolejne ciekawe auto związane z Polską, to Jaguar Mark 10 z 1963r. Jeździł nim Józef Cyrankiewicz – pięciokrotny premier Polski. Jeśli chodzi o sumy za jakie auta były licytowane, wydawały się, może nie okazjonalne, ale również nie były to kwoty wygórowane. W niektórych przypadkach myślę, że osiągnięte ceny za które auta sprzedano, były niskie.

Moim zdaniem aukcje zaliczyć trzeba do udanych. Od strony organizacyjnej, przygotowania do głównego wydarzenia oraz zapowiedzi, które w różnych formach (aukcje, wywiad w prasie, publikacje) miały miejsce w ostatnich miesiącach. Mam nadzieję, że dom aukcyjny Ardor, nie zakończy działalności za szybko i aukcje starych samochodów będą odbywać się cyklicznie. Tego typu wydarzenie to chyba ostatnie czego mi brakowało w polskim świecie klasycznej motoryzacji. Jedyne nad czym się zastanawiam to czy w naszym kraju jest tyle klasyków albo właścicieli, którzy będą chcieli wystawiać swoje auta na sprzedaż w takiej formie.

 

Artykuły

II edycja Classic Mustang Rally

II edycja Classic Mustang Rally

 Klasykami.pl12 Września 2019Ford Mustang Zlot CLassic Mustang Rally II edycja Classic Mustang RallyGościnny wpis ze zdjęciami Mustang Klub Polska W dniach 21-25.08.2019 odbyła się II edycja Classic Mustang Rally. Na starcie w Zamku w Tarnowskich Górach stanęło ponad...