
klasykami.pl

Jeśli spojrzymy na Biturbo i porównamy go do legendarnych poprzedników z lat 60. i 70., prawdopodobnie każdy zauważy, że nowy model był trochę pudełkowaty i bez polotu. Projektant Pierangelo Andreani bardziej czerpał inspiracje z modeli Forda lub Mercedesa – zupełne przeciwieństwo, porównując auto do ówczesnych Lamborghini lub Ferrari. Podobną sytuację mamy, kiedy porównamy silniki – nigdy wcześniej nie były tak małe w Maserati. Silników było kilka, ale początkowo do wyboru mieliśmy pojemność dwóch litrów, jak się można domyśleć po nazwie, z dwiema turbosprężarkami. Potrafił rozpędzić się do 215 km/h. Niby dużo, ale w Maserati chciałoby się więcej. Strategia stworzenia auta dla mas z drogim znaczkiem na masce okazała się dużym sukcesem. Kto by nie chciał Ferrari w cenie klasy E? Produkcja, z niszowych 196 sztuk w roku 1976, wzrosła do 6180 wyprodukowanych aut w roku 1984. Myślę, że taki wynik DeTomaso mógł nazwać sukcesem. Z drugiej strony pojawił się problem sprostania tak dużej produkcji, na którą zakłady produkcyjne Maserati w Modenie nie były przygotowane, i z pewnością nigdy o takiej ilości nie myślano. Aby sprostać zapotrzebowaniu na nowy model, DeTomaso wykorzystał należącą do niego fabrykę Innocenti, która mieściła się w mediolańskiej dzielnicy Lambrate. Produkcję zorganizowano w następujący sposób: Za silniki oraz zawieszenie odpowiadały zakłady w Modenie. Lakierowanie i składanie samochodów w całość to były zadania dla fabryki Innocenti. Niestety, nawet to nie pomogło w rosnącym popycie na nowe Maserati. Na Biturbo ludzie czekali kilka miesięcy, a przez pierwsze miesiące produkcji cena auta wzrosła o ponad 30%.


Dołącz do dyskusji
Artykuły
Audi Duo z 1989: eksperymentalna Hybryda Plug-In z Ingolstadt
klasykami.plPod koniec lat 80. świat był dość prosty: samochody miały jeździć i spalać benzynę. Ekologia była pojęciem, które pojawiało się głównie w podręcznikach do biologii, niekoniecznie w salonach samochodowych. Dlatego w 1989 roku Audi zrobiło coś, co z...
Mercedes Klasy G Edition „Stronger Than The 1980s” – nowy rozdział legendy z lat 80.
klasykami.plSą samochody, które zmieniają się z każdą generacją – stają się bardziej opływowe, bardziej ekologiczne, bardziej „na czasie”. I jest Klasa G – maszyna, która przez cztery dekady nie miała potrzeby, by drastycznie się zmieniać. Ona po prostu była i nadal...
Psychodelia na czterech kołach: Rolls-Royce Phantom V Johna Lennona
klasykami.plW świecie klasyków nie brakuje samochodów z duszą. Ale są też takie, które wykraczają poza samą motoryzację — stają się artystycznymi manifestami, kulturowymi symbolami i niemymi świadkami zmieniającego się świata. Jednym z najbardziej barwnych przykładów...
Mercedes SL R129 księżnej Diany – samochód, który złamał protokół
klasykami.plWśród wszystkich samochodów, które przewinęły się przez ręce członków brytyjskiej rodziny królewskiej, tylko jeden zasłużył na miano „skandalicznego”. Nie był to egzotyczny bolid ani opancerzona limuzyna, ale elegancki, bordowy Mercedes-Benz SL 500...
Schlörwagen: najbardziej opływowy samochód świata, o którym nie słyszałeś
klasykami.plW świecie zabytkowych samochodów nie brakuje dziwactw i niezwykłych projektów. Czasem trafi się model, który wygląda jak z filmu science fiction, innym razem – jak dzieło szalonego artysty. Ale rzadko zdarza się, by pojazd stworzony w 1939 roku wyglądał...
Prima Aprilis? Nie. Saab naprawdę zbudował samochód z joystickiem
klasykami.plWyobraź sobie, że wsiadasz do samochodu np. taki SAAB. Odpalasz silnik, poprawiasz lusterka i... zamiast złapać za kierownicę, łapiesz joystick. Tak, JOYSTICK. Taki, jakim sterowałeś F-16 w dzieciństwie na komputerze, tylko że teraz tym ustrojstwem masz...