
klasykami.pl
04 lipca 2015

Historia Wartburga sięga jeszcze przed wojną, a konkretniej XIX wieku, gdy w 1898 roku z fabryki w Eisenach zaczęły wychodzić pierwsze samochody. W 1904 roku, na początku XX wieku, powstały Austiny na licencji brytyjskiej. W 1928 roku fabrykę przejęło BMW. Jednakże zakończenie II wojny światowej przyniosło zmianę kraju, gdyż Eisenach znalazło się na obszarze NRD. W rezultacie BMW musiało pożegnać się z fabryką. Co więcej, komuniści rozpoczęli produkcję samochodów pod marką EMW, będących niemal dokładną kopią przedwojennych Beemek, i dopóki fabryka znajdowała się na terenie komunistycznych Niemiec, BMW nie miało wpływu na tę sytuację. Było to podobne do obecnej sytuacji w Chinach, gdzie produkuje się kopie, a żadne protesty nie przynoszą rezultatów. W 1952 roku fabryka zmieniła nazwę na VEB Automobilwerk Eisenach, a pojawił się samochód IFA F9, a w 1955 roku powstał model Wartburg 311.




Produkcja Wartburga trwała stosunkowo długo. W ciągu lat pojawiło się kilka modyfikacji i usprawnień, takich jak zastąpienie chromowanych zderzaków tworzywem sztucznym. W latach 1974-1977 wprowadzono wariant W, wyposażony w silnik o mocy 50 koni mechanicznych, podczas gdy poprzednio model 353 dysponował mocą 45 koni. Produkcja Wartburga trwała aż do 1991 roku. Dokładnie 10 kwietnia zjechała z taśmy ostatnia sztuka, która natychmiast trafiła do muzeum. W tym samym dniu Opel przejął fabrykę i zakończył produkcję. Niestety Wartburg nie zdołał przetrwać konkurencji ze Zachodem.
Zabawna sprawa z tym bagażnikiem. Jak może wiecie Wartburg jest zrobiony na ramie. Problem w tym, że rama kończy się mniej więcej w miejscu gdzie mamy koła i efekt jest taki, że bagażnik nie ma żadnej podpory. Walizki można przewieźć ale coś cięższego? Ja bym nie próbował.

Dwusuw miał moc 45KM i rozpędzał się do setki… dosyć długo. Prędkość maksymalna to ok. 120km/h. To co można lubić w tym aucie to jego prostota. Nie trzeba być wyspecjalizowanym mechanikiem aby wykonać, wydawać by się mogło, skomplikowane naprawy.

Charakterystyczne tylne lampy Wartburga. Takie jak te w tym egzemplarzu są trudne do znalezienia w ogłoszeniach.

Dołącz do dyskusji
Artykuły
Aston Martin DB5 z filmu „Goldfinger” – motoryzacja w skali 1:18
klasykami.plAston Martin DB5 to jeden z najbardziej rozpoznawalnych samochodów w historii kina i motoryzacji. Jego występ w filmie Goldfinger z 1964 roku uczynił go nieśmiertelną ikoną i bez wątpienia najfajniejszym gadżetem Jamesa Bonda. Firma AutoArt, znana z...
Mercedes-Benz W196 R: Wyścigowa ikona, która nadal bije rekordy
klasykami.plW świecie klasycznych samochodów i wyścigowych legend niewiele modeli budzi takie emocje jak Mercedes-Benz W196 R. Ten niezwykły bolid, za którego kierownicą zasiadali najwięksi mistrzowie Formuły 1, niedawno został sprzedany na aukcji za astronomiczną...
Zlot Mercedes-Benz w Toruniu: Fotogaleria od Klasykami.pl
klasykami.plSłoneczny dzień. Tak naprawdę pierwsze w pełni słoneczne i wiosenne dni. Czas start na zloty! Złot Mercedesów w Toruniu dla mnie jest pozycją obowiązkową. Canon naładowany, uśmiech na twarzy, W124 odaplone aby dowieźć na miejsce. To był udany dzień. Zlot...
Bydgoskie Klasyki Nocą: fotorelacja z pierwszego spotkania w 2024 roku
klasykami.plJeśli śledzicie nas na Facebooku lub Instagramie, mogliście zauważyć, że bydgoskie spotkania pod lodowiskiem Torbyd bardzo mi przypadły do gustu. Nie mogłem przegapić pierwszego spota, który okazał się wyjątkowo udany. Przed pierwszym spotkaniem bydgoskich...
Na sprzedaż Mercedes-Benz 123 280CE z przebiegiem niecałych 5000 kilometrów. Cena takiego klasyka powala!
klasykami.plMercedes-Benz 123, czyli popularna beczka. Wszyscy go znają. W latach dziewięćdziesiątych, a nawet na początku XXI wieku był naturalnym elementem krajobrazu wielu miast, postojów taksówek i osiedlowych parkingów. Najczęściej to się tyczyło sedana, rzadziej...
Oldtimer Meeting Toruń 2024: to już nasza tradycja rozpoczęcia sezonu
klasykami.plKiedy na własnym podwórku spotykają się klasyki ciężko przejść obok obojętnie. Większość staroci jeszcze jest w głębokim śnie, ale nie w Toruniu. Tutaj budzimy się do życia nieco wcześniej. Jak co roku mógłbym napisać, że Oldtimer Meeting to nieduża...
Mam wartburga 353 z 196 7roku wszystkie części oryginalne
Zapraszam na bloga poświęconego Wartburgowi 353W z ’79 roku: wartburg353waldek.wordpress.com