a

Klasykami.pl

20 Października 2015

Morgan +4

Klasyk w Obiektywie

Brytyjski Roadster

Morgan +4: niezmienny przez dziesięciolecia

Miesiąc temu pisałem o Morganie 3 Wheeler, trójkołowcu, który jest tak naprawdę nowym autem w starym opakowaniu. 3 Wheeler stanowił początek firmy, ale aby ta wyjątkowa marka utrzymała się na rynku, musiała rozpocząć produkcję „normalnych” samochodów.

Początkowo firma rozpoczęła produkcję modelu 4/4. Pierwszy sportowy wóz Morgana był wytwarzany w latach 1936-1950 (II seria tego modelu powróciła w 1955 roku i jest oferowana do dzisiaj). Nazwa auta wzięła się od: a) czterech cylindrów pod maską, b) czterech kółek. Najwyraźniej Morgan był mocno zaabsorbowany faktem, że stworzyli „normalne” auto, dlatego też w nazwie modelu pojawiła się liczba 4. Chciałem teraz opisać wygląd tego samochodu, ale jak to bywa z Morganem… wystarczy, że powiem: wygląda jak niemal każdy Morgan. Warto jednak zauważyć, że 4/4 miał pionowy grill.

Rozwiązania, jakie pojawiły się w 4/4, tak naprawdę stały się podstawą do wszystkich późniejszych modeli Morgana. Rama była prosta, typu drabiniastego. Zawieszenie przednie było niezależne, z wykorzystaniem sprężyn śrubowych, a tylny most był montowany powyżej linii podłużnicy. Ciekawostką może być fakt, że przednie zawieszenie było smarowane po wciśnięciu trzpienia, co skutkowało uwalnianiem oleju ze zbiornika.

 

 

IMG_8813

 

W 1950 roku model 4/4 został zastąpiony przez większy, szybszy oraz cięższy model „Plus 4”. Samochód posiadał pochylony oraz nieco opływowy grill z przodu, co sprawiło, że Plus 4 była odbierana jako nowoczesny, świeży model w ofercie Morgana. Plus 4 był rozwinięciem modelu 4/4 – pod karoserią wszystko było niemal identyczne: konstrukcja, zawieszenie, przekazanie napędu. Warto zauważyć, że do dzisiaj Morgany posiadają konstrukcję drewnianą.

W nowym modelu pojawiły się mocniejsze silniki. W 1950 roku był to 68-konny silnik Vanguard. W roku 1956 moc zwiększono do 100 KM. Pozwoliło to na rozpędzenie auta do około 160 km/h. W kolejnych latach pod maską pojawiły się silniki od Fiata, Triumpha, a w późniejszych latach również od Rovera. Morgan nigdy nie skonstruował własnego silnika, zawsze montowano jednostki dostarczane przez inne firmy, ale to nie odbiera uroku tym autom.

Choć kiedy zobaczyłem silnik w aucie ze zdjęć, nie byłem pod wielkim wrażeniem. Za to dźwięk z wydechu powoduje, że może nie dreszcze, ale uśmiech na twarzy. Jest rasowy i pasuje idealnie do stylistyki lat 50.

 

IMG_8703

 

Całe życie Morgan jest wytwarzany w fabryce Malvern Link. To ciekawe miejsce jest otwarte dla turystów i można je zwiedzać przez cały rok. Jeśli ktoś jednak pragnie nowego modelu Plus 4 z 2015 roku, niestety będzie musiał na niego poczekać od 6 do 12 miesięcy. Ale jest na co czekać! Dzisiejszy model Plus 4 potrafi osiągnąć prędkość setki w ciągu 7,5 sekundy, a wyposażony jest w nowoczesne podzespoły, takie jak skrzynia biegów od Mazdy 5. Prędkość maksymalna wynosi 118 mil na godzinę. Wszystko to dzięki dwulitrowemu silnikowi Forda, który generuje prawie 160 KM. Cena nowego Morgana to około 40 tysięcy funtów.

 

IMG_8754

Tagi:

Dołącz do dyskusji

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Artykuły

Zlot Mercedes-Benz w Toruniu: Fotogaleria od Klasykami.pl

Zlot Mercedes-Benz w Toruniu: Fotogaleria od Klasykami.pl

klasykami.plSłoneczny dzień. Tak naprawdę pierwsze w pełni słoneczne i wiosenne dni. Czas start na zloty! Złot Mercedesów w Toruniu dla mnie jest pozycją obowiązkową. Canon naładowany, uśmiech na twarzy, W124 odaplone aby dowieźć na miejsce. To był udany dzień. Zlot...

0 0 votes
Article Rating