a

Klasykami.pl

06 Listopada 2016

Akcyza 2017

Jak żyć?

Aktualia

Akcyza 2017: Bzdura Roku

Aktualizacja – wrzesień 2018: Tekst nie jest aktualnym opisem spraw akcyzowych oraz sprowadzania samochodów do Polski. Wpis powstał w momencie planowania zmian przepisów w polskim prawie i prosimy go nie traktować jako aktualność odnosząca się do polskiego prawa. W niedługim czasie pojawi się pod tym adresem garść rzetelnych informacji na temat aktualnych przepisów.

Rok 2020. Stare samochody o wysokich pojemnościach żyją w ukryciu pod ziemią . Organizują się w małe grupki aby przetrwać. Szykują bunt aby wprowadzić nowe porządki na świecie i znieść głupie przepisy panujące na powierzchni. Mniej więcej tak mógłby brzmieć scenariusz na nową część bajki „Cars” w stylu filmowego Człowieka Demolki.

Osobiście nigdy nie chciałem aby choć ułamek politycznego „śmiechu warte” zagościła na tej stronie. Jednak teraz czuje, że muszę ponarzekać i podzielić się akcyzowymi myślami. W przyszłym roku wszyscy, bo nie chodzi tylko o konkretne osoby, które akurat będą sprowadzać auto do Polski w celu rejestracji, dostaniemy pięścią w brzuch tak mocno, że np. handlarze żyjący z tego mogą się już nie podnieść. Wyjaśnijmy to na przykładzie i przejdę dalej do wylewania swoich żali. Skupmy się na poważnej motoryzacji. Takiej, która miała miejsce jakieś 25-30 lat temu.

Pierwsze lepsze ogłoszenie: Mercedes W107 450SLC.

Pomijając fotele, samochód w dobrym stanie. Biorąc pod uwagę, że zapłacimy 9900 euro bo nie jesteśmy najlepsi w negocjacjach, akcyza wyniesie około 8000 zł. Po nowym roku, jeśli wszystko pójdzie po myśli rządzących, będziemy musieli wydać ponad 18000zł!

Ale okej! Pochylmy się nad autem o mniejszej pojemności. Nie każdy w końcu szuka czegoś co jest duże, pojemne i bulgocze pod maską: BMW 315 z 1983 roku.

Mały klasyk, który w przyzwoitym stanie stoi za 4800 euro. Akcyza w tej chwili wyniesie 670zł. Na nowych zasadach zapłacimy 1476zł, a gdyby auto miało powyżej 1500 pojemności, kwota wyniosłaby 2481zł.

Tabelę nowych zasad zobaczycie tutaj.

Jak widać, nowe przepisy uderzą bardzo mocno w osoby, które chcą sprowadzić zabytkowe auto do naszego kraju. Osoby z mniejszą gotówką, będą bardzo złe! Osoby z większą kasą, które będą szukać znacznie droższego klasyka, będą (może – zależy czy to bardzo, bardzo drogie auto) trochę mniej złe ponieważ stawki podane powyżej są stałe dla danej grupy. W tej chwili płacimy procent od kwoty widniejącej na umowie (kwestia pojemności – poniżej / powyżej 2000cm).

Podobno chodzi o to aby na ulicach pojawiło więcej nowych aut. Bzdura! One się nie pojawią nawet wtedy kiedy dzięki nowym przepisom będą tańsze :). Kierowcy będą jeździć do rozsypania się na ulicy lub będą jeździć takimi małymi samochodzikami o pojemności 0,00001 cm3. Wiecie, takie co mają koła wyglądające jak z zabawek dla dzieci. Jest również kolejna strona czyli kombinowanie i cwaniactwo. Już to widzę – próba ominięcia przepisów. A może by tak przebić jakieś numery? A może by tak samochód w kartonach przywieźć. I tak dalej. Superwizjery i Uwagi – idealne tematy.

Jeśli zmiana w akcyzie wejdzie w życie z nowym rokiem, nie będzie to nic dobrego. Wzrost cen starszych aut odczuje naprawdę wielu. Handlarze są w pierwszym rzędzie i nie piszę o takich co sprowadzają złom. Nie tylko ceny klasyków sprowadzanych skoczą do góry – ceny aut w Polsce również, bo w końcu każdy wyjdzie z założenia, że jeśli cena aut po opłatach będzie taka i taka, to tutaj, cena już zarejestrowanych samochodów musi być wyrównana. W końcu taki jest biznes bejbe!

Reasumując. Jeśli chcecie kupić stare auto to zróbcie to jak najszybciej. Później może być naprawdę źle. W przyszłym roku, zapewne pojawi się wpis o tym, że będziemy musieli zapłacić podatek za kupno roweru, którego wysokość będzie różniła się od wielkości ramy oraz grubości opony. W końcu te mniejsze na pewno powodują mniej wypadków.

 

W tekście powyżej zabrakło informacji na temat rejestracji samochodu zabytkowego (żółte tablice rejestracyjne). Pod uwagę została wzięta jedynie „standardowa” rejestracja pojazdu. W związku z tym, że strona jest o tematyce starej motoryzacji, powinniśmy uzupełnić wpis o taką informacje. Na szczęście jedna z osób wrzuciła komentarz na ten temat na FB, dzięki! Kompletnie o tym nie myślałem, też trochę dlatego, że na dzień dzisiejszy widzę więcej wad przy takiej rejestracji ale to już kwestia każdego z osobna. To czy auto chcemy rejestrować na białe czy też żółte tablice jest tematem do dłuugiej dyskusji. Marynarzu mój drogi – do brzegu: rejestrując samochód zabytkowy, który został sprowadzony do Polski (pierwsza rejestracja w kraju) unikniemy opłaty akcyzowej. Oczywiście pojazd musi spełnić pewne kryteria :), wiek, czas jaki minął od momentu zakończenia produkcji, oryginalność – co również jest kolejnym tematem do osobnego artykułu i mowa tutaj wyłącznie o autach zabytkowych/kolekcjonerskich, które rejestrujemy na żółte blachy.

Artykuły

0 0 votes
Article Rating
2
0
Would love your thoughts, please comment.x