Klasykami.pl
19 Czerwca 2015
Shooting Brake
Nadwozie

Shooting Brake: luksusowe nadwozie

A więc tak: Do miski należy wrzucić dwudrzwiowe nadwozie coupe, następnie dodajemy szczyptę kombi dla poprawienia smaku. Wszystko to mieszamy, jednocześnie dosypując stylowy design wraz z budowaniem świadomości produktu luksusowego.

 

Myślę, że tak wyglądałby idealny przepis na to jak wykonać nadwozie shoot brake. Dzisiaj te dwa słowa znane są głównie za sprawką Mercedesa. Moim zdaniem mercedes trochę, ciut, nieco – wciska coś co nie jest tak naprawdę „shooting”. Nie chcę się narażać Niemcom i ich wkurzyć, ale jak patrzę na Mercedesa gdzie użyto tej nazwy… Shoot Brake tam nie widzę. Czemu tak myślę?

Ponieważ to co Mercedes nazywa Shoot Brake, tak naprawdę jest kombi. Tradycyjne nadwozie, którego tyczy się wpis posiada dwoje drzwi. Coupe? Nie bardzo, ponieważ ten dwudrzwiowy twór ma wydłużoną linię nadwozia. Czyli jest to Coupe, które jednocześnie ma coś z Kombi. I to jest klasyczny Shooting Brake. Jeśli się mylę i błądzę poniżej można się nie zgodzić lub zgodzić.

Kiedy pierwszy raz pojawiło się tego typu nadwozie? Dawno. Jakieś 100 lat temu i tyczy się to wozów konnych. Ale o tym pisać nie będę ponieważ blog nazywa się klasykami.pl, a nie konnymi.pl.

Kiedy zaczynano robić auta, normalną sprawą było to, że dana marka mogła ci sprzedać samą ramę, a inna firma wykonać nadwozie. Było to coś fantastycznego. Dzięki temu pojawiły się cuda sztuki. Tak, tak – sztuka, piękno, niesamowite arcydzieła. Jedyne w swoim rodzaju nadwozia. I myślę, że tam można doszukiwać się początków Shooting Brake. Nadwozia, które były zarezerwowane dla najbogatszych. Tych, którzy mogli sobie pozwolić na rzucenie gotówki na stół i powiedzieć: Panie, rób projekt i buduj! I proszę wydłużyć nadwozie! Mniej więcej tak to się zaczęło.

 

 

Era tak wspaniałego okresu kiedy mistrzowie w swoim fachu wykonywali na zamówienie indywidualne nadwozia przechodziła do historii. Dwudrzwiowe nadwozia z wyciągniętym tyłem na szczęście nie przeminęły. Oczywiście jak widać po autach już tych późniejszych z lat np. 40-50 widać, że nie ma ich tak bardzo dużo. Aston Martin oferował np. model DB5 z takim nadwoziem. Finalnie powstało ich bardzo mało. Często bywało tak, że wykonano jedynie kilka sztuk danego modelu. Można to podkreślić – produkt indywidualny, luksusowy ale mało popularny.

Jak już może zauważyliście, jesteśmy wśród aut na zamówienie, małoseryjnych. A co z autami seryjnymi. Autami dla ludu? Tutaj też shoot brake się pojawia. Rzadko ale jednak.

Pierwsze co przychodzi mi na myśl to Volvo 1800 ES. Moim zdaniem chyba najładniejszy shoot brake jaki został zrobiony. W ubiegłym roku kiedy odwiedzałem MotoClassic Wrocław miałem okazję obejrzeć takie Volvo. I większość czasu oglądałem tył samochodu. Pierwsze co zwróciło moją uwagę to wydłużona boczna szyba do granic możliwość. Fantastyczne. Druga rzecz to klapa bagażnika w całości zrobiona ze szkła. Ale wiecie co dla mnie jest najlepsze w tym aucie? Kiedy przy nim stoimy, człowiek myśli, że to jakiś koncept. Pomysł świra, projektanta. Czuć, że to coś wyjątkowego. Oczywiście można powiedzieć, że to zasługa tego konkretnego modelu Volvo. Ale tak nie jest. Cała magia polega właśnie na tym nadwoziu. Wersja coupe też jest pięknym autem, lecz shoot brake jest czymś więcej. W kolejnych latach shoot brake to nadal rzadkość. Aston wypuścił model Virage z takim nadwoziem. Brzydal. Była też Lagonda. Niestety do dzisiaj nikt nie chce robić takich nadwozi na większą skalę. Może słabo się sprzedają, może brak odwagi. Choć tak myślę, że ludzie zawsze chcieli i chcą rzeczy wyjątkowych. Czyli chcą shooting brake! Proste, prawda?

Reasumując shoot brake to nadwozie piękne i mało popularne. Często powstające tylko w formie prototypu lub kilku sztuk. Czy chciałbym samochód z takim nadwoziem? Oj tak! To świetne połączenie coupe oraz kombi, które zwraca na siebie dużą uwagę.

We współczesnych autach nadwozie nadal funkcjonuje. Ferrari, BMW. Jeszcze nie zginęło. I pamiętajcie, shoot brake – 4 drzwiowy Mercedes, to nie shoot brake. Ciepłe lody w sklepie też widziałem.

Artykuły

Mustang Bullitt: takie miejsca odwiedza prawdziwa gwiazda!

Klasykami.pl 23 Kwietnia 2018 Bullitt 1968 Ford Mustang Cars at the Capital Mustang Bullitt: takie miejsca odwiedza prawdziwa gwiazda! Wszyscy o tym pisali. Wszędzie mogliście o tym przeczytać! Każda gazeta, portal w każdym języku. Odkrycie na nowo Mustanga grającego...

Na sprzedaż! Największa kolekcja Fordów na świecie.

Klasykami.pl 17 Kwietnia 2018 Den Hartogh Ford Bonhams Na sprzedaż! Największa kolekcja Fordów na świecie. Ponad 200 samochodów oraz 50 motocykli, tworzących do niedawna zbiory muzeum Den Hartogh w Holandii zostanie wystawionych przez dom aukcyjny Bonhams na sprzedaż....

Trójmiejskie Rozpoczęcie Sezonu 2018

klasykami.pl 15 kwietnia 2018Jedna z tych imprez, w których z perspektywy widza snującego się między autami, wszystko jest na plus. Pogoda idealna, frekwencja świetna i najważniejsze - ilość aut satysfakcjonuje każdego. Nie wiem na czym polega fenomen imprez pod...

Barn Find… tym razem w Belgii!

Klasykami.pl 7 Kwietnia 2018 Barn Find Jaguar XK140 Michelotti Barn Find... tym razem w Belgii! Kolejne spektakularne odkrycie? Można zaryzykować i tak napisać. Przedstawiciele domu aukcyjnego Bonhams trafili do miejscowości Gandawa w Belgii, gdzie odkryli kilka...