Aukcje klasyków

Pierwsze aukcje w tym roku za nami!
klasykami.pl

18 lutego 2018

W tym roku już kilka dużych aukcji za nami. Warto prześledzić, zapoznać się i trochę pomarzyć o tych klasykach, które w ostatnim czasie zmieniły właścicieli z pomocą największych domów aukcyjnych

RM Sotheby’s: Paris

W Paryżu 8 lutego odbyła się duża aukcja klasycznych aut, którą zorganizował dom aukcyjny RM Sotheby’s. Nowych właścicieli znalazło prawie 70 samochodów z 84 wystawionych, a łączna suma sprzedanych aut to 23 745 225 €. Tym najdroższym był (no cóż, nie była to klasyka), Bugatti Chiron wyprodukowany w 2017 roku – jeden z pierwszych 20 Chironów. Sprzedany za bagatela 3 323 750 €. Problem z Chironem jest taki, że planowana liczba wyprodukowanych egzemplarzy to zaledwie 500. Innymi słowy, jeszcze go zobaczymy na aukcjach, a wzrost cen najszybszego samochodu świata będzie rzeczą naturalną. Drugim autem pod względem najdroższej transakcji w Paryżu był także młody wiekiem Maserati MC12 z 2005 roku. Tutaj łączna liczba wyprodukowanych aut to 50 sztuk. Obie te transakcje pokazują, że trend na limitowane „super-auta” jest bardzo duży i popyt z pewnością nie będzie malał. Swoją drogą ciekawe ile będzie kosztował Chiron za 10 lat? Na pewno dużo, dużo więcej.

Dwa auta, o których mowa powyżej są niekwestionowanymi liderami w drodze do świata klasyków, ale zostawmy je w spokoju na najbliższe 20 lat i skupmy się na innych pozycjach z tegorocznej aukcji RM Sotheby’s. Jedną z najbardziej interesujących było BMW 507 z pierwszej serii. W swojej historii miał tylko dwóch właścicieli, a cenę szacowano na 1 600 000 – 1 800 000€ . Nikt się przy szacunkach nie pomylił, ponieważ wszyscy zgromadzeni usłyszeli uderzenie młotka aukcyjnego przy kwocie 1 776 875€. Kwota jest naprawdę wysoka, ale jeśli spojrzymy na transakcje z ubiegłego roku, to już tak strasznie nie jest – inne BMW 507 sprzedano na aukcji Godding’a za 2 390 000€. Warto też wspomnieć, że za 507 w 2011 roku, płacono 930 000€. Do ciekawostek aukcyjnych można na pewno zaliczyć Triumpha TR3, który chyba jest najdroższym TR3 w historii. Zapłacono za niego 184 000€ i głównym powodem była rajdowa przeszłość oraz skrupulatny remont Triumpha.

Do dużych różnic pomiędzy wyceną, a ceną końcową zaliczamy Ferrari 250GTE 2+2. Samochód posiada certyfikat od Ferrari Classiche i podobnie jak Triumph został poddany gruntownej renowacji. Wycena oscylowała w granicach 430 000 – 470 000€, a został sprzedany za 516 875€. Drugim autem, gdzie szacunki wydają się być nietrafione, była Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II z 1995 roku. Wyceniana na 90 000 – 120 000€, sprzedana za 161 000€.

Podczas aukcji można było kupić BMW E24. Niby nic szczególnego jeśli spojrzymy na auta opisywane powyżej. Jego wyjątkowość dotyczyła właściciela samochodu, a był nim Björn Ulvaeus – członek zespołu ABBA. Szóstkę sprzedano za trochę ponad 34 000€. Jeśli dodamy do siebie dzisiejsze ceny szóstek i historię modelu, to sensacji w cenie raczej nie mamy, choć auto i tak wyceniono na 25 000 – 35 000€.

Wszystkie ciekawsze auta, które sprzedano, a o których nie wspominam w tekście, znajdziecie poniżej.

Bugatti Chiron

Sprzedany za 3 323 750 €

Maserati MC12

Sprzedany za 2 001 875 €

BMW 507 I series

Sprzedany za 1 776 875 €

Triumph TR3a

Sprzedany za 184 000 €

Lancia Delta HF Integrale

Sprzedany za 161 000 €

Ferrari 275GTB

Niesprzedany / 2 400 000$ – 2 800 000$

Ferrari 250GTE 2+2

Sprzedany za 516 875 €

BMW E24 633CSi „ABBA”

Sprzedany za 34 500$

Bugatti Type 35

Sprzedany za 387 500$

Gooding&Co: The Scottsdale Auctions

Druga aukcja o której wspomnimy została zorganizowana przez Gooding&Co:. The Scottsdale Auctions trwała w dniach 19 – 20 stycznia i sprzedano samochody za łączną kwotę 49 215 650$.

Najdroższym autem jakie zmieniło właściciela jest Ferrari 275GTB Speciale. Młotek aukcyjny uderzył przy kwocie 8 085 000$. Pierwszym właścicielem tego auta był Battista Pininfarina – projektant samochodów oraz twórca słynnego studia projektowego Carrozeria Pininfarina. 275GTB to sztuka przez duże SZ ;). Prawdziwe arcydzieło, na które można patrzeć bez końca.

Drugie miejsce wśród najdroższych aut sprzedanych przez Gooding$Co zajmuje również Ferrari. 500 Mondial sprzedano za 4 455 000 $. Na podium znalazło się jeszcze Bugatti Type 55 Roadster z ceną sprzedaży 4 070 000$.

Nie mogę pominąć auta, które widniało pod pozycją 028. Prototypowy Iso Grifo w nienagannym stanie został sprzedany za rekordową sumę 1 760 000$. Iso było wyceniane na 1 100 000 – 1 500 000$. Nietrafionych wycen było trochę więcej np. Volkswagen T2 – wersja z 23 oknami – wyceniano na 100 000 – 130 000$, ostatecznie samochód został sprzedany za 220 000$. Porsche 911 2.4 T Targa znalazła nowego właściciela za 313 500$, a wcześniej samochód wyceniono na 220 000 – 260 000$.

Inne ciekawe samochody ze Scottsdale Auctions, znajdziecie poniżej.

Ferrari 275GTB Speciale

Sprzedany za 8 085 000$

Ferrari 500 Mondial

Sprzedany za 4 455 000$

Bugatt Type 55

Sprzedany za 4 070 000$

Buckmobile Runabout z 1904r.

Sprzedany za 1 760 000$

Aston Martin DB Mk III

Sprzedany za 621 500$

Ferrari 212 Europa Coupe

Sprzedany za 176 000$

Porsche 911 2.4 T Targa

Sprzedany za 313 500$

Shelby 289 Cobra

Sprzedany za 962 500$

Volkswagen T2 23-window

Sprzedany za 220 000$

Artykuły

IV Brodnicki Zlot Pojazdów Zabytkowych

klasykami.pl 28 czerwca 2018 Zlot pojazdów w Brodnicy jest imprezą, która nieraz potrafiła zaskoczyć frekwencją oraz samymi pojazdami. W tym roku wybrałem się na tą małą imprezę z aparatem, aby zobaczyć co tam jest pokazywane. Z racji tego, że jestem fanem małych...

Lamborghini Miura SVR: Włoch, który został Japończykiem

    Klasykami.pl 27 Czerwca 2018 Lamborghini Miura SVR Kultowy Klasyk   Lamborghini Miura SVR: Włoch, który został Japończykiem Nasz bohater jest nie tylko wyjątkowy, bo to tyczy się każdej Miury, jest wręcz bezcennym świętym graalem włoskiej motoryzacji. Na stałe...